نیروگاه-گازی-مقیاس-کوچک
14
ژانویه

مراحل احداث نیروگاه مقیاس کوچک

با توجه به کمبود برق و قطعی های مکرر و نیاز صنایع به برق بدون قطعی، صاحبان صنایع و سرمایه گذاران را بر آن داشته تا با احداث نیروگاه مقیاس کوچک گاز سوز، اقدام به تولید برق مورد نیاز خود به صورت مستقل نمایند. شرکت خدمات انرژی تانیر در تمامی مراحل تا احداث و راه ­اندازی نیروگاه در کنار شما خواهد بود.

۱-مجوزات

در اولین اقدام باید نسبت به دریافت طرح توجیهی فنی و اقتصادی و اطمینان از اجرای احداث نیروگاه در مقایسه با دیگر طرح های اقتصادی به جمع بندی برسیدو سپس، باید  در مطالعات اولیه و با توجه به پیش‌بینی مصرف، نیاز به نیروگاه در یک منطقه جغرافیایی خاص با قید ظرفیت تولید و زمان بهره‌برداری بررسی و تایید گردد.

سپس برای یافتن بهترین ساختگاه، مطالعات امکان‌سنجی دقیق انجام شود. این مطالعات در حوزه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که مهم‌ترین آنها عبارتند از بررسی انطباق نقاط اولویت دار مد نظر شرکت برق با محل ساختگاه و مطالعات هواشناسی، بررسی امکان تامین سوخت اصلی گاز، بررسی هزینه‌های اتصال به شبکه سراسری برق، بررسی ملاحظات زیست‌محیطی.

      مراحل صدور مجوز احداث مولد‌های مقیاس کوچک
سرمایه گذاران بر اساس ظرفیت درخواستی به شرح زیر به واحد‌های جلب مشارکت مراجعه می‌نمایند.

  • زیر ۷ مگاوات شرکت‌های توزیع
  •  بالای ۷ مگاوات تا ۲۵ مگاوات شرکت‌های برق منطقه‌ای

دیاگرام زیر روند دریافت مجوزات را نشان می دهد:

دانلود دیاگرام به صورت PDF

مجوزات 1 1
دیاگرام مجوزات ساخت نیروگاه مقیاس کوچک

برای این منظور از طریق سامانه http://iranchp.moe.gov.ir  و با راهنمایی واحد‌های جلب مشارکت اقدام می‌نمایند. از طریق این سامانه مجوز‌های زیر طبق ضوابط و مقررات صادر میگردد:

  • درخواست معرفی نامه جهت استعلام‌های اولیه از ارگان‌های مختلف از جمله: اداره گاز – شهرک‌های صنعتی – امور اراضی.
  • درخواست مجوز موافقت نامه احداث که جزئیات آن در ذیل امده است
  • در خواست مجوز اتصال به شبکه از طریق سایت مذکور
  • درخواست تائیدیه فنی از طریق سایت
  • درخواست مجوز محیط زیست از اداره محیط زیست
  • درخواست مجوز تامین گازو عقد قرارداد با شرکت گاز
  • درخواست پروانه احداث از طریق سایت
  • درخواست عقد قرارداد از شرکت‌های برق منطقه‌ای با در اختیار داشتن پروانه احداث

 ۲- موافقت نامه

موافقت نامه احداث نیروگاه مقیاس کوچک گازی چیست؟

موافقت نامه احداث مجوزی است که به موجب آن مراتب موافقت اصولی وزارت نیرو برای احداث مولد اعلام می‌شود. این مجوز عمدتا برای تدارکات لازم جهت اخذ پروانه احداث ، آماده سازی مراحل اجرایی احداث و نیز اخذ پروانه احداث کاربرد دارد.

مراحل اخذ و دریافت موافقت نامه احداث :

    ۲ -۱- درخواست کتبی به برق منطقهای و یا شرکت توزیع با توجه یه ظرفیت مگاوات درخواستی

۲-۲- مراجعه به سایت خدمات الکترونیک وازرت نیرو به آدرس iranchp

۲-۳- عضویت در سایت و تکمیل درخواست موافقت نامه (انتخاب واحد جلب مشارکت، تعیین ظرفیت، اطلاعات شرکت و اعضای اصلی و کارکنان، اطلاعات مالی و مدیریتی و….)

۲-۴- ارزیابی درخواست موافقت نامه بر اساس دستورالعمل مولد مقیاس کوچک

۲-۵-صدور موافقت نامه با اعتبار شش ماهه

۳- تاییدیه طرح اتصال به شبکه برق

۳-۱- درخواست اخذ اطلاعات شبکه از واحد های جلب مشارکت برای مطالعه اتصال به شبکه بر اساس دستور العمل اتصال منابع تولید پراکنده

۳-۲- نوشتن طرح اتصال در نرم افزارهای مربوطه که مزایا و معایب اضافه شدن مولدها در شبکه را بررسی می نماید و در صورت کمک نمودن نیروگاه به پوشش دادن ضعف های شبکه که در بیشتر مواقع این امر مثبت می باشد، طرح مذکور به شرکت برق ارائه می شود.

۳-۳- درخواست تاییدیه اتصال از طریق سایت http://iranchp.moe.gov.ir/

۳-۴- بررسی طرح توسط شرکت و ارائه تاییدیه آن به متقاضی

۴- تاییدیه فنی طرشت

          ۴-۱- درخواست تاییدیه فنی مولد از طریق وارد کردن اطلاعات فنی دستگاه مد نظر متقاضی ارائه طرح CHP ، استحصال حرارت موتورها در صورت نیاز

          ۲-۴- درخواست تاییدیه فنی موتور از طریق سایت http://iranchp.moe.gov.ir/

          ۴-۳- بررسی سازمان و ارائه تاییدیه فنی مولد

۵- تاییدیه محیط زیست

       ۵-۱- درخواست اخذ مجوز محیط زیست به لحاظ استفاده از موتورها در محیط شهری

      ۵-۲- بررسی سازمان محیط زیست به لحاظ آلایندگی صوتی و میزان آلایندگی گاز خروجی از نیروگاه ها

     ۵-۳- در صورت نتیجه مثبت بررسی، تاییدیه برای مدت معین عموما ۱ سال ( به صورت قابل تمدید) به متقاضی ارائه شود.

    ۴-۵- بعد از راه اندازی موتورها، سازمان محیط زیست با بررسی شرایط کارکرد موتورها که به جهت شرایط آلایندگی ممکن است انجام دهد و در صورت عدم تطبیق شرایط اعلامی مولدها با شرایط کاری آنها امکان ابطال مجوز محیط زیست را دارد.

۶ – عقد قرارداد با شرکت گاز استان

۶-۱- اعلام گاز مورد نیاز به شرکت گاز به جهت احداث نیروگاه

۶-۲- بررسی و امکان سنجی شرکت گاز به جهت امکان تامین گاز در ناحیه مربوطه و بررسی شرایط نیروگاه به جهت راندمان

۶-۳- ارائه ابلاغیه گاز به متقاضی و پرداخت حق انشعاب توسط متقاضی

۴-۶- مشخص نمودن محل انشعاب و ارائه نقشه گاز رسانی خارجی از محل انشعاب تا تا ایستگاه گاز، ارائه نقشه گاز داخلی از ایستگاه تا محل نیروگاه

۵-۶- عقد قرارداد انشعاب گاز که شامل گاز رسانی خارجی توسط پیمانکار مورد تایید شرکت گازو ساخت ایستگاه گاز توسط تامین کننده گان مورد تایید شرکت گاز می باشد.

۶-۶- اخذ تاییدیه های مربوطه از شرکت و سازمان های مرتبط من جمله طراحی و نظارت گاز استان، شرکت برق، وزارت نفت، نظام مهندسی و …

۷-۶- گاز کشی تا محل مصرف و تست ادوات و گاز دار نمودن نیروگاه  

۷ قرارداد خرید برق تضمینی با شرکت برق منطقه ای

جهت عقد قرارداد خرید برق گذراندن مراحل ذیل الزامی است:

  • درخواست کتبی عقد قرارداد به شرکت برق منطقه ای
  • دریافت متن قرارداد از شرکت های برق منطقه ای
  • ارائه متن قرارداد به همراه اسکن اسناد و مدارک به شرکت های برق منطقه ای

    ۸ – زمین و شرایط آماده سازی ساختگاه

شروع کار اجرا نیروگاه در قدم اول تامین زمین مورد نیاز ساختگاه است از زمین های واقع در شهرک های صنعتی و یا از زمین های شرکت برق در مجاورت پست (و در نقاط اولویت دار شرکت برق برای احداث نیروگاه) باید انتخاب شود . پس از تثبیت ساختگاه، ابتدا نقشه توپوگرافی زمین تهیه می­گردد. انجام مطالعات تکمیلی مانند تعیین میزان مقاومت خاک در عمق زمین و راهکارهای مناسب آن جهت طراحی ساختمان و فوندانسیون ها با توجه به وزن تجهیزات می‌باشد.

قدم دوم تهیه نقشه جانمایی تجهیزات و تاسیسات که با توجه به عواملی از جمله شیب زمین، جهت باد، نقاط اتصال به شبکه گاز و برق و سایر ملاحظات اقتصادی از جمله حداقل شدن طول کابل ها و لوله ها و….می باشد.

قدم سوم آماده سازی ساختگاه جهت شروع مراحل ساخت می‌باشد که ساختمان نیروگاه و کلیه فوندانسیون های لازم بنا می گردد از جمله احداث فونداسیون تجهیزات سنگین مانند ژنراتور، ترانسفورماتور، رادیاتورها و دودکش‌ها. از آنجا که طبق قانون محیط زیست نیروگاه موظف است درصدی از فضای خود را به فضای سبز اختصاص دهد. بنابراین آخرین کاری که در مرحله ساخت انجام می‌شود محوطه سازی و فضای سبز است.

همچنین در این مرحله با توجه به مجوزهای اخذ شده اقدامات لازم جهت عقد قرارداد انشعاب گاز با شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود. احداث خطوط انتقال گاز و ایستگاه های اندازه گیری و تقلیل فشار گاز نیز در این مرحله انجام می‌شود. و البته اقدامات لازم جهت اتصال نیروگاه به شبکه سراسری بر اساس طرح اتصال به شبکه نیز در این مرحله انجام می شود. پس از انتخاب پیمانکار اصلی و تحویل زمین به آن و پس از تامین تجهیزات نیروگاه نصب و راه اندازی نیروگاه در دستور کار قرار می گیرد.

۹- طراحی و مهندسی

ساخت نیروگاه، مستلزم طراحی و آماده سازی نقشه برای ساخت، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری است. این مدارک در طی یک برنامه از پیش توافق‌شده، توسط پیمانکاران اجرایی ومهندس مشاور بررسی و تایید می‌رسند. گاهی یک مدرک بارها ویرایش می‌شود تا تایید و قابل استفاده در کارگاه شود و در حین اجرای طرح نیز در صورتی که تغییراتی لازم باشد، در مدارک مهندسی اعمال و در پایان  کار، همه مدارک با آخرین تغییرات به عنوان مدرک «as built  »، بازتولید می‌شوند و در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرند.

۱۰- تامین، نصب، راه اندازی و بهره برداری نیروگاه

۱۰-۱- در این مرحله نسبت به شناسایی پیمانکاران فعال در این حوزه و بررسی رزومه کاری این شرکت ها و واگذاری کار به صورت کلید در دست ( ترجیحا احداث نیروگاه به یک پیمانکار واگذار شودمناسب تر است) به پیمانکار گزیده شده با توجه به استعلامات صورت گرفته انجام می گردد.

۱۰-۲- پیمانکار انتخاب شده نسبت به طراحی، تامین مولد و تجهیزات جانبی، و آوردن اقلام مربوطه در سایت متقاضی و انجام پروسه نصب و راه اندازی نیروگاه اقدام می­نماید. در زمان راه اندازی نیروگاه تست های عملکردی نیروگاه باید با موفقیت انجام شود و نیروگاه در حال کار تحویل متقاضی گردد.

۱۰-۳- در صورت تمایل متقاضی امکان واگذاری بهره برداری نیروگاه به صورت موقت یا طولانی مدت به پیمانکار مربوطه و دارای صلاحیت طی قراردادهای مناسب وجود دارد.

۱۱- برخی موارد کلیدی و مهم در ساخت نیروگاه گازی کوچک

  • اخذ مجوزات نیروگاه
  • آماده سازی محل ساختگاه
  • طراحی، تکمیل فونداسیون ژنراتور و طراحی نیروگاه
  • انتخاب نوع مولد و تامین مولد و واگذاری EPC نیروگاه به پیمانکار واجد شرایط
  • تکمیل و تامین تجهیزات نصب و راه اندازی نیروگاه
  • برق‌دار شدن نیروگاه و اتصال به شبکه سراسری برق
  • تکمیل ایستگاه گاز
  • سنکرون کردن واحد با شبکه
  • تکمیل تست‌های عملکردی
  • آغاز بهره‌برداری تجاری
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]