تفاوت دیزل ژنراتور و مولد گازسوز
29
مه

تفاوت دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی

برای اینکه بتوان یک ژنراتور گاز سوز و یک مولد با سوخت دیزل را با هم مقایسه کرد باید در نظر داشت، که عوامل متعددی مانند سرمایه گذاری اولیه، هزینه های جاری واحد، میزان انتشار گازهای گلخانه ای، میزان فراوانی منابع سوخت، تفاوت دسترسی پذیری واحدها در این مقایسه نقش خواهد داشت. هر دو دارای مزایایی هستند، بنابراین بررسی جنبه های کلیدی هر کدام به تعیین اینکه کدام نوع ژنراتور به بهترین وجه با عملیات شما هماهنگ است، کمک می کند.

دیزل ژنراتور مولد گازسوز
دیزل ژنراتور

برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت بین ژنراتور های گازی و دیزل ژنراتور به ادامه مطلب توجه کنید.

تفاوت اصلی بین ژنراتور گازی و دیزل ژنراتور در نوع منبع سوخت آنهاست، که یکی گازوئیل و دیگری گاز طبیعی می باشد. هرچند نحوه تولید انرژی نیز متفاوت است. ژنراتور گاز طبیعی از شمع ها برای احتراق مخلوط سوخت و هوا استفاده می کند، در حالی که احتراق در ژنراتور دیزلی توسط تزریق سوخت در محفظه احتراق  و انفجار سوخت در هوای متراکم و گرم محفظه می باشد.

برخی مزایای دیزل ژنراتور نسبت به مولد گازی:

  • استقلال از شبکه گاز شهری، بدین معنا که با استفاده از تانک ذخیره سازی گازوئیل امکان تامین برق بصورت مستقل وجود دارد.  در مولد های گازی وابستگی به گاز شهری وجود دارد مگر اینکه از گاز مایع استفاده گردد که با لحاظ تمهیداتی، امکان پذیر می باشد.
  • هزینه سرمایه گذاری اولیه دیزل ژ‌نراتور حدود یک سوم کمتر از هزینه سرمایه گذاری مولدهای گازی می­باشد.
مولد گازسوز
تفاوت مولد گازسوز و دیزل ژنراتور

برخی معایب دیزل ژنراتور نسبت مولد های گازی:

  • در دیزل ژنراتورها، آلاینده ها و انتشار گازهای گلخانه ای به مراتب بالاتری نسبت به مولدهای گازی وجود دارند. با توجه به خروج گازهای آلاینده با درصد کمتر از اگزوز مولدهای گاز سوز، به این مولدها اجازه نصب در محیط های شهری داده می شود. نیروگاه های گازی بعد از نیروگاه های تجدید پذیر کم آلاینده ترین نوع نیروگاه محسوب می گردد.
  • هزینه جاری سوخت دیزل به مراتب بالاتر از مولد های گازی می­باشد. و با توجه به قیمت بالاتر دیزل نسبت به گاز، در کمتر از ۳ ماه هزینه سرمایه گذاری اضافی مولد گازی نسبت به دیزل ژنراتور جبران می­گردد و همچنین با تامین برق در بازه زمانی ۱/۵ ساله، به ازای کل مبلغ سرمایه گذاری اولیه صورت گرفته، هزینه سوخت برای مولد های دیزلی باید پرداخت گردد که چنین هزینه ای در مولدهای گازسوز وجود ندارد.
  • کاربرد مولدهای دیزلی بیشتر در شرایط اضطراری و به صورت موقت می باشد در صورتیکه مولدهای گازی به صورت دائم کار می­باشد.
  •  در دیزل ژنراتور تعمیرات اساسی در هر ۱۵۰۰۰ ساعت کارکرد باید انجام شود در حالی که در مولدهای گازی بعد از ۶۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ ساعت کارکرد تعمیرات اساسی انجام می شود. لذا هزینه تعمیر نگهداری موتور ژنراتور گازی از دیزل کمتر است.

مشترکات دیزل ژنراتور و مولد گازی

  • زمان احداث نیروگاه در هر دو مورد احداث دیزل ژنراتور و مولد گازی تقریبا معادل یکدیگر می باشد.
  • تعداد دستگاه و ظرفیت های دیزل ژنراتورها و مولدهای گازی در یک رنج می باشد و لذا محدودیتی در انتخاب ایجاد نمی کند.

موارد زیر می تواند در هنگام انتخاب بین دیزل ژنراتور و یا موتور ژنراتور گاز سوز به شما کمک کند:

  • آیا برای استفاده اصلی یا اضطراری به ژنراتور نیاز دارید؟
  • آیا به یک منبع سوخت ثابت دسترسی خواهید داشت؟
  • چقدر هزینه برای تعمیر و نگهداری و مهمتر از آن هزینه سوخت صرف کنید؟
  • آیا رعایت استانداردهای آلایندگی برای شما اولویت دارد؟
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 5]